zondag 6 maart 2011

compost en regenwormen

Dat regenwormen een waardevolle aanvulling zijn voor de compost is bekend, maar hoe bescherm je ze tegen bevriezing? Waar vaak voor gekozen wordt is de hoop direct op de aarde te plaatsen, zodat de regenwormen zich in de winter ondergronds kunnen terugtrekken. Daar ga ik zelf liever niet voor, aangezien er nogal wat vocht uitlekt. Dit vocht bevat veel meststoffen die ik graag wil benutten en die trouwens het grondwater kunnen vervuilen, zeker omdat ik urine toevoeg. Daarom heb ik met vijverfolie een afwatering gemaakt, het vocht stroomt naar een ingegraven ton, die ik regelmatig leeg. Dit betekent wel dat regenwormen niet naar beneden kunnen. Maar toen ik op 5 maart oude compost uit de hoop haalde kwam ik veel regenwormen tegen die dus helemaal niet bevroren zijn! Ik heb maar een kleine hoop en de regenton die ernaast staat is volledig bevroren geweest, dus het risico is niet zo groot.

Verder twijfelde ik nog of het toevoegen van urine misschien wel teveel kan zijn, het is maar een kleine hoop en een flinke dosis urine. Dit lijkt ook geen probleem te zijn, misschien wel juist doordat er flink wat regenwater bijkomt wat het geheel verdunt en voorziet van verse zuurstof.


Nog iets leuks: ik heb een tekort aan organisch materiaal voor de compost. Normaal wordt dit gat opgevangen door bijvoorbeeld het gemaaide gras, maar dat heb ik niet. Dit tekort kan heel goed opgevangen worden door (schoon) karton toe te voegen. Wat weer het nadeel kan hebben dat de compost nogal mager wordt, maar dat nadeel vang ik op door urine toe te voegen, wat de vertering ook meteen versnelt.
Eind van het verhaal is dat ik nu goede, vette compost heb van een jaar oud, die qua mestwaarde overeenkomt met stalmest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten