zondag 14 augustus 2011

natte zomer en onkruid

Excuses voor mijn lange afwezigheid, ik was te druk met veel te veel, maar ik beloof het nu weer bij te gaan houden.

Vorig weekend aardbeienplantjes geplant, dat zijn de jonge scheuten van dit jaar, wanneer die in Augustus verplant worden hebben ze voldoende tijd om goed te wortelen en te groeien voordat de winter invalt. Zodat ze in het voorjaar vol knoppen zitten en een maximale opbrengst geven. Ik zet ze in kleine groepjes bij elkaar op een afstand van 20 cm, zo vormen ze al snel een dicht tapijt wat het onkruid zal remmen. Dit kan alleen in kleine groepjes, je moet er nog wel bij kunnen om ze te plukken.

Met het natte, warme weer van nu groeit alles ongelooflijk snel en daar zijn we niet allemaal blij mee, het onkruid groeit immers ook heel snel. Maar de aardbeien wortelen super! In grote tuinen pas ik een trucje toe om het (iets) makkelijker te maken: Ik kies een plek waar alleen onkruid staat en maak de randen vrij, het midden laat ik gewoon staan. Vervolgens ga ik wieden en gooi alles op de gekozen plek, bovenop het onkruid. De gedachte is eenvoudig: meerjarige onkruiden als brandnetel en grassen gaan zich nu of snel voorbereiden op de winter, ze gaan investeren in het wortelstelsel. Door de begroeiing te laten staan maar af te dekken ontneem je de kans om energie op te slaan. Sterker nog, de bovengrondse begroeiing vraagt nu energie en trekt het wortelstelsel leeg, als je eerst de begroeiing zou verwijderen had je dit voordeel niet. Verder zal het groenafval verteren en plaatselijk de bodem verbeteren, daar hoef je niets meer voor te doen, hooguit over een tijdje de hoop omdraaien zodat fanatieke wortelaars geen bodem vinden.
Het afdekken kan ook met andere middelen en wordt ook wel eens met plastic gedaan, van plastic ben ik geen voorstander. Je neemt het risico dat de bovenlaag verstikt en dan raakt het bodemleven verstoort. Karton (ruim voldoende) of anti-worteldoek voldoen prima. Ik gebruik ook wel een enkele laag karton en daar bovenop vers groenafval, het karton vormt dan een barrière voor fanatieke wortelaars.

In mijn volgende bericht ga ik in op de Akkerwinde, in mijn ervaring het lastigste onkruid van allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten